Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

 

Umiejętność zmotywowania dziecka do systematycznej pracy jest w obecnym czasie ważnym zagadnieniem. Aby odnieść sukces w tym temacie musimy mieć świadomość, że jest to proces, który twa cały czas, polega na obserwacji swojego dziecka, rozmowach i dawaniu własnego przykładu. Nie da się jedną rozmową załatwić wszystkiego.

Każdy sukces jest okupiony ciężką pracą, determinacją, mierzeniem się z porażkami i rozczarowaniami. Istotne są też dobre codzienne nawyki.

Motywacja jest stanem gotowości do podjęcia działania. Stan, w którym jesteśmy nastawieni na osiągnięcie rezultatów. Ze stanem gotowości wiąże się wysoki poziom energii i koncentracja na zadaniu. To wewnętrzne dyspozycje, które podlegają wpływom wewnętrznym i zewnętrznym.

Wyróżniamy motywację wewnętrzną i zewnętrzną.

Motywacja wewnętrzna to chęć realizacji własnych pragnień ukierunkowanych na odczuwanie satysfakcji i przyjemności. Kiedy podążamy za wewnętrzną motywacją, działając, odczuwamy radość, ciekawość, jesteśmy gotowi do wydłużonej pracy.

Motywacja zewnętrzna to chęć otrzymania konkretnej nagrody lub uniknięcia kary. Nagrody mogą mieć charakter rzeczowy czyli otrzymanie zabawki, telefonu. Nagrodą może być również realizacja potrzeb dziecka: wspólny wyjazd, zgoda rodziców na wyjście do kolegi. Motywować może również chęć uniknięcia kary, przykrej konsekwencji np. otrzymania złej oceny, niezadowolenia rodziców. Motywacja zewnętrzna jest krótkotrwała i chęć podążania za nią kończy się wraz ze zdobyciem nagrody lub uniknięcia kary. Jeżeli trudno jest u dziecka wypracować motywację wewnętrzną należy zacząć od motywacji zewnętrznej, ustalić zasady pracy dziecka za które może osiągnąć określoną nagrodę, ustalić formy sprawdzania, czy zadania zostały wykonane – bardzo przydatny jest tu system żetonowy opisany obszernie na wielu stronach internetowych.

Aby rozwinąć motywację wewnętrzną:

1. Bądź dobrym przykładem. Pokaż jak można zorganizować sobie dzień, wspieraj dziecko w utworzeniu planu dnia.

2. Zapewnij dobrostan psychiczny dziecku – obserwuj dziecko jak odnajduje się w obecnej sytuacji, czy odczuwa duży stres – jeżeli tak to należy wdrożyć techniki radzenia sobie ze stresem – godne polecenia są techniki oddechowe, ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej, trening Jacobsona.

3. Wytłumacz dziecku przydatność wiedzy zdobytej w szkole, typowe „to mi się nie przyda w życiu” warto omówić, opisać przydatność przedmiotów. Ważne jest też aby opisać ogólny proces uczenia się jako proces rozwoju osobowości oraz na poziomie fizjologicznym rozwoju komórek mózgowych, im więcej się dowiadujemy, tym więcej połączeń między komórkami neuronowymi, a im więcej połączeń tym szybciej się uczymy, tym więcej wiedzy ogólnej, tym łatwiej łączyć nam otrzymane informacje w całość, tym ogólnie lepiej funkcjonujemy. Mózg aby był sprawny trzeba ćwiczyć ,tak jak mięśnie.

 

4.Wzmacniaj wiarę dziecka we własne siły – chwal za samodzielne podjęcie i wykonanie zadania.

5. Ważne jest aby Twoje dziecko miało od Ciebie wsparcie – nie krytykuj, nie zbywaj ale też nie wyręczaj.
Wg badań brak motywacji do nauki najczęściej wynika z: nadmiaru porażek, dziecko wypracowuje sobie przekonanie o sobie jako osobie, która nie potrafi się nauczyć; zbyt wysokich oczekiwań osób dorosłych; porównywania dziecka z rówieśnikami, rodzeństwem.

 

 

   

   plan lekcji1  dzwonek  kalendarz

   

RODO  

   

Wolontariat  

skw2

   

Certyfikaty i programy  

 logo ogarnij

szkola z pomyslem

20161025 120343 576x1024

 

wf z klasa

   

Gazetka szkolna  

anafora

   

 indywidualni3

 

   

Ważne strony

 

         
           
anikar   kasisi  rr  bip  

 

 

 

   
© Szkoła Podstawowa nr 310 im. Michała Byliny